18 Ağustos 2016 Perşembe

Granfondo Stelvio Santini (medium) yarış raporu

İtalya'nın Bormio kasabasında 5 Haziran'da düzenlenen Granfondo Stelvio Santini bisiklet yarışında medium parkuru bitirmeyi başardım. Aslında bu yarışa geçen sene kaydolmuştum ancak yarış dönemi çıkan işlerden dolayı gidememiştim. Kısmet bu seneyeymiş. İstanbul'dan 6 arkadaş yarışa aylar öncesinden kaydolduk, ancak yarış dönemi ekipten 4 arkadaş çeşitli nedenlerden(iş-güç vs..) bize katılamadı. 3 Haziran Cuma günü Sabiha Gökçen havaalanından İtalya'nın Bergamo şehrine doğru kalkan uçakta yarış ekibinden sadece ben ve Mustafa (nam-ı diğer Mudotu) vardık.

Bergamo havaalanında araç kiralama esnasında yarış için gelen başka bir Türk kafileyle de karşılaştık. Facebook'ta bulunan çeşitli yol bisikleti gruplarında bu yarışa Türkiye'den yaklaşık 30 kişinin katılacağından haberdardım.

Bormio'ya doğru yol üzerinde foto molası verdik

Havaalanından sonra yaklaşık 3 saatlik bir yolumuz var ve hiç vakit kaybetmeden Bormio'ya doğru yola çıkıyoruz. Kiraladığımız araba 2 adet bisiklet çantasını bagajına sığdırabileceğimiz en ekonomik araba. Mudotu haritaya çok iyi çalışmış, sanki daha önceden buralardan geçmiş gibi yolu tarif ediyor. Yol üzerinde Mortirolo ayrımını görüp tırmanışa kısaca bi bakmak istiyoruz. İki tarafı ağaçlarla çevrili dar bir patika yolu. İki araba karşılaşsa neredeyse yanyana geçemeyecek. Arabadan çok sert gelmiyor yokuş:D Tabi kafamız hala hala karışık, uzun rota mı orta rota mı? Mortirolo'lu mu, Mortirolosuz mu?

Mortirolo tırmanışının başladığı yer

Hava kararmaya yakın Bormio kasabasına varıyoruz. Otele yerleşip, hızlıca bisikletimizi kuruyoruz. Çıkıp kasabada kısa bir tur atıp, bişeyler atıştırıyoruz. Saat 19 gibi bi market bulup yiyecek,içecek birşeyler alıp otele geçelim diyoruz. Ama o da ne!!! Kasabada 1 tane market- bakkal yok, hepsi kapatmış. (siesta-fiesta) Kasabanın neredeyse her tarafını dolaşmamıza rağmen açık bir markete rastlayamadan otele geri dönüyoruz. Hala en büyük gündem, uzun rota mı, orta rota mı?

Ertesi gün kahvaltı sonrası Mudotu ile kısa bir ter antrenmanı yapıyoruz. Bu kadar keyifli bir kasaba olabilir mi ya? Sağa doğru gidiyorsun Gavia tırmanışı başlıyor, düz gidiyorsun Stelvio başlıyor, terse doğru 15-20km gidersen de Mortirolo. Bunlar en meşhurları. Bu tırmanışlar dışında irili ufaklı birçok tırmanış daha hemen Bormio'nun etrafından başlıyor.

Stelvio'ya doğru 200-250m tırmandık

Biz, biraz Gavia'nın tadına bakıyoruz, biraz Stelvio'nun.. Bacakları ertesi güne saklayacağımız için fazla uzatmadan otele dönüyoruz.

Otelde biraz istirahat edip yarış kitlerini almaya fuar alanına geçiyoruz. Yarış çantası gerçekten sponsorların desteğiyle fazlasıyla zengin hediye bakımından. Hatta bugüne kadarki katıldığım yarışlar içinde en iyisi. Fuar alanını dolaşıp tekrar otele geçiyoruz.

Stelvio'ya yarışta Bormio'dan tırmanıyoruz. Resim diğer tarafa ait.

Yarış kitlerini aldıktan sonra vaktimiz de varken yarış rotasının son kısmını, Stelvio tırmanışını arabayla gezip zirveye çıkıyoruz. Stelvio da eğim gerçekten bölüm bölüm çok sertleşiyor. Ve zirveye doğru hava şartları çok değişken. Artık bazı şeyler kafamda daha net. Mortirolo çıkmamaya karar verdim. Orta rota da benim için yeterince zorlayıcı ve dağların çıkışı kadar inişi de beni tedirgin ettiği için ''Mortirolosuz bi granfondo'' benim için daha doğru bir karar. Bu arada benim durumumdan daha kritik olanı iki haftadır belinden rahatsız olan Mudotu'nun ağrıları yine nüksediyor ve durum ayak parmaklarının karıncalanmasına kadar ilerliyor. Onun için de zor bir karar, durumun ciddiyetinden dolayı yarışmamak veya kısa rota arasında bir karar verecek sabah.

Sabah erkenden kalkıyoruz. Kahvaltıda inanılmaz tipler var:)) Kendi özel kahvaltı malzemeleriyle inenler, tabak tabak makarna yiyenler, değişik supplement kutularıyla kendilerine kahvaltı hazırlayanlar.. Salondaki manzarayı seyredince ''yarış öncesi  tek tip kahvaltı modeli'' olmadığını daha iyi anlıyorum. Kimisi 4 yumurta almış, kimisi bal, reçel, nutellaya yapışmış, kimisi makarna yiyor, kimisi bunların hiçbirine bulaşmamış kendi supplementleriyle bişeyler hazırlıyor.. Bir sürü farklı örnek...

Yarış alanına doğru geçiyoruz. Mudotu biraz daha iyi, kısa parkur için başlayacak, belde bir ağrı hissederse bırakacak. Ben orta parkur yapacağım. Son anda Mortirolo'ya saparım filan diye orta parkur diye kendimi şartlıyorum.

Start alanı tam bir panayır. Yüzlerce bisikletli.. Birçok farklı start noktası.. Start saatini bekliyoruz. Ve grubun önü yavaşça hareketleniyor.

Kasabanın dar sokaklarında yavaş yavaş ilerleyerek start verilecek geniş alana geçiyoruz, kısa bir duraksama ve start..
Yarışın yaklaşık ilk 40km'sinde tatlı tatlı negatif bir eğimde ilerliyoruz. ilk 45dk sonunda ortalama hızıma bakıyorum, 38-39 km/h. Negatif eğimin etkisiyle ilk 40km çok hızlı geçiyor. Bu arada önceki günlere göre hava güzel. Ara ara ıslak geçişler oluyor, hepsi bu. Teglio çıkışına kadar çok kayda değer birşey yok.

Önceden okuduğum yarış raporlarındaki sahneyi Teglio girişinde direk görüyorum. Yarışanlar bisikletinden inmiş ve yavaş yavaş Teglio'nun dar sokaklarından tırmanıyorlar. Ve arkadan gelipte bisikletten inmeden çıkmak isteyenlerin bağırmaları.. Bende yürüdüm:)) Başka şansım yoktu, yol kapanmıştı ve önümdekilerden anladığım,bağırıp yolu açmaya çalışmak işe yaramıyordu.Kısa sert ve dar bir bölümdü, Eminim yol açık olsa yavaş da olsa çıkabilirdim ama kalabalık buna izin vermemişti. Yokuşun devamında yumuşayan eğim ve genişleyen yolla beraber bisiklete binip bi tempo tutturup Teglio tepesindeki ilk istasyona ulaştım. Bişeyler yiyip içip yola devam ettim. Bu arada birkaç Türk ile karşılaşıp selamlaştık. Kısa bir durum analiz yapıp ayrıldık.

Teglio inişi tek kelimeyle muhteşemdi. Sağ tarafında olabildiğine vadi görünüyor ve inişin çoğunluğu yüksek hızlara olanak veriyor. Tabi ben kendi çapımda yüksek hızlarda iniyorum. Sürekli birileri geçiyor beni:))

İniş bittikten sonra dönüş yolu başlıyor. Bu andan itibaren ilk 40-45km'de geldiğimiz yoldan geri döneceğiz. Tabi Mortirolo çıkmak isteyenler araya bir Mortirolo sıkıştıracak. Ben genel olarak gayet iyi ve diriyim. İrili ufaklı gruplara katılıyor, o gazla tempomu belli bir ritimde tutmaya çalışıyorum. Mortirolo öncesi istasyonda çok kısa duruyorum. Her şekilde ''orta rota'' diye kendimi şartlamama rağmen kısa bir süre düşünüyorum ''denesem mi acaba'' diye. Sonra birden irkiliyorum:)) ''Saçmalama''

Mortirolo ayrımından hızlı bir şekilde geçiyorum ve yaklaşık 5-10km sonra bu sefer Mortirolo çıkıp inenlerin tekrar bize karıştığı sapağa geliyorum. O da ne!!!! Tam oradan geçerken iki kişi önümden bizim rotaya bağlanıyor. Aman Allah'ım!! Herifler benle yarışa başlayıp Mortirolo çıkıp inmişler ve bu noktada beni tekrar geçiyorlar. Muhtemelen yarışın liderleri. Tabi bu noktadan sonra ara ara yanımdan bana göre çok yüksek tempoda geçenler oluyor. Hepsi Mortirolo'yu devirenler..
Bormio girişine doğru ülkemizdeki en iyi tırmanışçılardan biri olan Yasin Bingöl 3 kişilik bir grupla yanımdan geçiyor. Tempoları müthiş..

Stelvio çık çık bitmiyor:)

Bormio'da kısa bir mola verip bişeyler yiyip içiyorum. Yorgunluk çökmüş vaziyette. Ve daha önümde Stelvio var. Bu arada kulüpten Martina Nolan ile karşılaşıyoruz. Durum analiz yapıp, iyiki Mortirolo çıkmadık diye konuşup halimize şükrediyoruz:))

Son 6km'de karla karışık yağmur var. Hava ciddi anlamda soğuk.

Ve Stelvio çıkışı başlıyor. Eğim, yorgunluğun da artmasıyla bazı noktalarda çok zorluyor. Son 6km'de bir istasyon daha var. Yaklaşık 2200-2300m'deyiz ve hava soğumaya başlıyor. Ayrıca karla karışık yağmur da cabası. Tırmanışa devam ediyorum. Zirveye yaklaştıkça dolu şiddetini arttırıyor ve en sonunda finiş çizgisinden geçiyorum. Hava ciddi anlamda soğuk ve dolu tipiye dönmüş vaziyette.

Biran önce üstümü değiştirip inişe geçmek istiyorum. Fazla oyalanmadan yedek çantamdaki giysileri giyip inişe geçiyorum. Yerler ıslak, hava soğuk. Çıkış kadar zorlayacak bir iniş. Yavaş ve kontrollü bir şekilde inip direk otele geçiyorum.

Hızlı bi tazelenme ve Mudotu ile tekrar fuar alanına geçiyoruz. Resmi sonuçlara göz atıp, makarna yiyip diğer Türk arkadaşlarla muhabbet ediyoruz. Herkes mutlu bi o kadar da yorgun. Kısa kısa yarış anektodları, komik anlar, ilginç olaylar derken keyifli muhabbet oluyor.

1-2 saat kadar orada takıldıktan sonra tekrar otele dönüyoruz ve hemen dönüş işlemlerine start veriyoruz. Eşyaları toplama, bisikleti paketleme vs...

Bormio kasabasından bana kalan anı, 1984 üretimi Shimano 600 serisi 53/39 aynakol

Granfondo Stelvio yarış organizasyonu hakkında kısa özetler geçmem gerekirse;

-Organizasyon gerçekten kusursuz, istasyonlar belirtilen yerlerde ve yiyecek içecek açısından zengin, gönüllü yardımı kusursuz
-Yarış öncesi ve sonrası etkinlikler harika, geniş bir alanda ve çok bekletmeyecek şekilde organize edilmiş.
-Bormio muhteşem bir kasaba, etrafı dağlarla kaplı sakin huzurlu.. Yarış dışında bisiklet kampı için de muhteşem bir lokasyon.
-Bisiklet yarışı organize etmek gerçekten zor iş. 160km'lik asfalt bir parkurda güvenliği sağlamalısınız ve araç trafiği akışını ya tamamen durdurmalı ya da yarışan sporcuları etkilemeyecek şekilde akmasını sağlamalısınız. Organizasyon bu işi çok iyi kotardı. Geniş geniş yollarda hiçbir araç tehdidine maruz kalmadan yarıştık
-Finişin start alanına yakın olması çok iyi birşey. Stelvio zirvede giysileri tazeleyip bisikleti salıyorsun aşağıya. Gerçi Stelvio'da inmekle bitmiyor:))

Kendi performansımı değerlendirirsem;
- ''Bisiklette bu ölçüde dağlarda olmak gerçekten çok tecrübe isteyen birşeymiş.''bunu anladım. Böyle bir yarışa sahilde bisiklete binerek (benim gibi:)) hazırlanmak çok da mantıklı değil!! (eldeki olanak bu kadardı.) Tecrübe dedim,  gerçekten ne giyeceğinizden, ne yiyeceğinize, kazadan nasıl uzak kalacağınıza,  inişlerde ritmi kaybetmeden belli bir tempoda inmeye ancak bu tür profillerde daha çok sürerek alışabiliriz.
-Bu yarışa spesifik çok hazırlanamadım. İşe gidip gelirken ''commute'' niyetine yaptığım antrenmanlar beni finiş çizgisine ulaştırdı.
-Bisiklet performansı anlamında geçen senelere göre çok daha iyiyim ve bunda commute'un faydası çok ama genel performansımı değerlendirdiğimde çok iç açıcı değil. Sevinebileceğim tek nokta böylesi bir yarışı biterebilmiş olmak. Resmi sürem: 7:20:29

* Yarışın strava linki

Güncel yarış ve paylaşımları takip için Instagram hesabımı takip edebilirsiniz.